
Nok en lang dag er over på Steen og Strøm Magasin i Oslo. Man sitter igjen med en del tanker...
I dette landet er man ikke særlig opptatt av klær. Det kan man se hvis man ser seg rundt hvilket som helst sted, enten det være seg at det er en by, et tettsted eller midt oppå fjellet. Man kunne likevel tenke seg at interessen er hakket større i Hovedstaden, og det er den kanskje også ,selv om det ikke merkes noe særlig.
I høst åpnet det nyoppussede Steen og Strøm Magasin. Et varehus med internasjonalt preg, og store merker som Hugo Boss, Acne, Dsquared2, D&G, Burberry, Ben Sherman, John Smedley, Nudie, Filippa K osv, og alle de utallige kosmetikkmerkene. Man skulle endelig få oss nordboere på andre tanker når det gjelder mote og design. Og ikke minst kvalitet. Men akk, det norske publikum var vanskelige å ha med å gjøre. I dag, 4 mnd og 3 dager etter at det åpnet er det kanskje ikke mer enn 200 personer innom på en dag, hvorav svært få legger legger igjen noe penger, og januarsalget har fortsatt store rester hengende igjen. Det er snakk om utallige plagg med designede kvalitetsklær i internasjonal høyklasse som nesten ingen kjøper. Hva er problemet? Jo, de er selvfølgelig altfor dyre. Når skal det gå opp for en stakkar einstøing fra Ytre Enebakk at man vil ha kjempemye utbytte av å kjøpe noen få plagg som har gjennomgått en lang designprosess som sikrer at et plagg beholder sin kvalitet og sikrer samtidig at det har de ypperste estetiske og utseendemessige kvaliteter, heller enn å dra på Cubus' ukentlige tilbud og kjøpe klær som er lagd av det billigeste, dårligste materiale, og som må byttes ut hver 4 mnd. Puh. Og i tillegg er Cubus en norsk kjede som ikke gidder å bruke penger på skikkelige designere, nettopp for å holde prisene nede. Dette går utover Norsk Designråds tre kriterier for God Design: form, kvalitet og funksjon.
Cubus er en kjede innen Varner-gruppen, som nesten har monopol på norsk klesindustri, og samtidig får gafle til seg så mange lokaler i dette landet at vi her i Norge ikke aner hva kvalitetsklær er. Hvor er konkurransetilsynet? De har Cubus, Dressmann, Carlings, Bik Bok, Vivikes, Urban, Wearhouse og i tillegg en egen herrekjede som heter Varners. Disse er så innprentet i norske handlehoder at nesten ingen andre gidder å prøve seg en gang. Jeg føler jeg hele tiden kan si: se på SVERIGE! Sverige har en utrolig stor vekst av klesindustri og klesdesign. Og nemlig: der er det snakk om design, ikke om simple tøystykker for å dekke til kroppen med. Derfor er det godt at nettopp svenskene tør å prøve seg i Norge. De har inntatt Steen og Strøm med full kraft, og har slengt inn masse svenske designmerker som vil vokse i tiden fremover, i tillegg til en del internasjonale merker og designere. Alt ligger til rette for at nordmenn skal få bedre smak og forstå at de trenger klær som holder, og som samtidig ser bedre ut enn en fille fra Cubus. Men til syvende og sist er det nordmennene som avgjør, ja, også på Steen og Strøm; for har noen sett annonser som sier at det nå fins et internasjonalt varehus i Oslo? Eller fikk noen med seg at Steen og Strøm hadde et av de største salgene i hele Oslo, som fortsatt holder på , og som fortsatt har alle vinterens varer nedsatt 50 %?
Norge er kanskje et av de mest primitive landene i Nord-Europa, når det gjelder industri og eksport. Nordmenn eier kanskje de dårligste holdningene til design og kvalitet i det samme området. Når skal det skje noe? Det burde skje noe SNART!
: design by Joris Laarman: Heatwave radiator
Alexander McQueen har designet sko for Puma. De selges nå eksklusivt i Norge på Steen og Strøm Man. I høst designet Philippe Starck og Neil Barrett også for Puma. De finnes i samme butikk, nå på 50 %.
No comments:
Post a Comment