Ukens Link - uke 11




Adbusters Norge er et aksjonsbasert nettverk for «mentalt miljøvern». Vi ønsker å forandre hvordan vi påvirkes av massemediene og hvordan meninger og behov blir produsert i samfunnet, for eksempel hvordan informasjonen flyter, hvordan institusjoner utøver makt samt hvordan TV-stasjoner og aviser drives. Vi vil endre på hvordan konsum- og kulturindustrien setter agendaen. Vårt mål er å fremme en grunnleggende gjennomtenkning av måten vi lever på i det 21ste århundre.

- fra hjemmesiden


Adbusters driver med noe som kanskje kan være viktig arbeid, sånn i det små. Skal vi la oss overstyre av medienes makt i samfunnet? De setter også fingeren på vanlige menneskers mangel på ytringsfrihet, og er svært opptatt av reklamens rolle midt oppi det hele; hvordna vi står maktesløse når kjemper som JCDecaux kommer til en by. De aksjonerer ved for eksempel å gjøre noe fiffig med en reklameplakat, slik at den blir til en reklame som får oss til å tenke i stedenfor å forbruke. På en måte reklame mot reklame. I tillegg lager de egne reklamer, som de blant annet publiserer på hjemmesiden, under "galleri" eller i tidsskriftet Vreng, som de gir ut selv.

Vreng er nemlig noe av det mest interessante i denne sammenhengen synes jeg, fordi bladet er så visuelt bra. De fire første utgavene av tidsskriftet er for tiden "Månedens form" på Norsk Form sine hjemmesider.

No comments: